הורים רבים פונים אלי בשאלה כיצד להתנהל מול ילדיהם המתבגרים, והתשובה היא אף פעם לא חד משמעית שכן גיל ההתבגרות מורכב ולא פשוט לנו ההורים קל וחומר למתבגרים עצמם.אז נתחיל בשאלה,מהם השינויים שעוברים מתבגרים?
התפתחות אינטלקטואלית בגיל ההתבגרות:
רמת החשיבה אליה מסוגלים המתבגרים היא גבוהה יותר מזאת של ילדים. ילדים מסוגלים לחשוב באופן הגיוני לגבי דברים קונקרטיים הקשורים לכאן ועכשיו. מתבגרים יכולים לחשוב באופן שחוצה גבולות אלה. הם בעלי יכולת לראות אפשרויות אינסופיות, לבחון השערות ולהתמודד עם כל עניין המצריך חשיבה מופשטת. עם זאת, המתבגרים, לעיתים קרובות, מתאפיינים בגישה ובהתנהגות אגוצנטרית.
התפתחות רגשית וחברתית בגיל ההתבגרות :
אחת המשימות החשובות ביותר בגיל ההתבגרות היא חיפוש הזהות שכבר הוזכר בפתיחה. חיפוש הזהות הינו מסע שמתחיל בגיל ההתבגרות ובדרך כלל ממשיך כל החיים. החיפוש אחר הזהות הולך יד ביד עם המאבק לעצמאות.
הורים רבים מקווים למצוא את מטה הקסם או הקוד הסודי לפענוח התקשורת הנכונה עם בנם המתבגר. החדשות הפחות טובות הן שמטה קסמים הוא אשליה של קוסמים ושאין קוד סודי אחד שפותח את כל הדלתות. החדשות הטובות הן שההורה והילד יכולים לעבור תהליך משמעותי ולצמוח מתוך האתגר. 

צמיחה שיכולה להשפיע על כל תחומי החיים. פעמים רבות ההורים מגלים שאימוץ גישה שונה יכול לסייע ביצירת תקשורת תומכת ומקרבת. 

גיל ההתבגרות הינה תקופה מאתגרת הן עבור המתבגרים והן עבור ההורים. הבית לא חייב להפוך להיות שדה קרב אם ההורים והמתבגרים מבינים אחד את השני. הורים רבים מאפשרים לנער/ה לקבל טיפול פסיכולוגי ופונים להדרכה הורית עם איש מקצוע בתחום על מנת לעבור תהליך משמעותי.

לשימושכם אציג כאן מספר כלים להורים לטיפול במתבגרים
הקשבה - המתבגר זקוק, פעמים רבות לתשומת לב מלאה כשהוא רוצה לדבר. האזנה חלקית תוך כדי קריאה בעיתון/ צפייה בטלוויזיה או הכנת עוגה לא תשיג את אותו האפקט. 

ההקשבה הנחוצה למתבגר היא הקשבה ברוגע ובריכוז. לעיתים יש צורך לקרוא בין השורות. 

חשוב לעשות מאמץ כנה כדי להבין את נקודת המבט שלו. קיצורי דרך במקרה הזה רק יאריכו ויקשו עליכם את הדרך בהמשך. תשאלו את עצמכם: "מה הוא מנסה לומר לי בעצם?" 

פעמים רבות ובאופן טבעי ואנושי אנחנו מקשיבים דרך הפילטרים שלנו ומנסים לנחש את המידע החסר מעולמנו הפנימי. ניחוש המידע החסר עשוי להיות לא מדויק וליצור כעסים מיותרים. 

ככל שנצליח פחות לנחש ויותר להקשיב נוכל ליצור תקשורת חיובית ואמיתית יותר ולקבל את כל המידע הנחוץ לנו כהורים על מנת לעזור למתבגר/ת.
טון הדיבור - נקודה חשובה נוספת, ככל שההורה מצליח לדבר לבנו המתבגר באופן נעים ולא שיפוטי כפי שוודאי היה מדבר אל אדם שאינו מכיר כך המתבגר יוכל להקשיב ולהבין טוב יותר. טון הדיבור והאינטונציה יכולים להיות בעלי השפעה מכרעת על השיחה בינכם.
נגישות ופתיחות - פעמים רבות אין אנו מסכימים עם התנהגותם של המתבגרים ובכל זאת נוכל לעשות מאמצים להבין את רגשותיהם ללא שיפוטיות. המתבגר צריך לחוש שהדלת של ההורה שלו פתוחה עבורו בכל נושא ונושא. שההורה שלו הוא נגיש ופתוח.
כבוד - דבר נוסף שיכול לסייע להורה בתקשורת עם המתבגר שלו הוא להימנע מתגובות משפילות או/ו מזלזלות לשאלות או אמירות של המתבגר. 

לפעמים המתבגר יכול לשאול שאלות שייראו להוריו כמשעשעות ואף מגוחכות. 

ישנה חשיבות לכך שההורים יעשו מאמץ להתייחס בכבוד הראוי לשאלות או אמירות מסוג זה. 

כשההורה נותן למתבגר יחס של כבוד הוא משמש לו דוגמא אישית חשובה .כבוד הדדי יכול לבוא לידי ביטוי באופן נוסף. לעיתים המתבגר יציג השקפות שונות משל ההורה. 

ההורה יכול לכבד את ההשקפה השונה, לתת לה מקום, להשתדל כמה שאפשר להניח בצד את השיפוטיות ולהציג בסובלנות את השקפותיו השונות באופן כנה ונינוח. במצבים מסוימים אפשר להסכים שלא מסכימים ועדיין אוהבים ומכבדים אחד את השני.


עידוד לפיתוח הכישרונות, לפי רחשי הלב של המתבגר - מתבגרים בגיל ההתבגרות המחפשים את הזהות שלהם, תרים אחרי חוויות של הצלחה ושייכות, מחפשים אחר תחומי העניין שלהם והכישרונות שלהם. ישנה חשיבות לכך שההורה יאפשר פעילויות וחוגים שונים לפי הצרכים ורחשי הלב של המתבגר. 

לעיתים הורים מעודדים אך ורק פעילויות שהם רואים כמקדמות את המתבגר ופחות קשובים לרצונותיו האישיים ואז נוצרים מצבים של אי נוחות, תסכול וחוסר סיפוק מצד שני הצדדים.
הערכה - המתבגר, כמו כל אדם, זקוק לכך שיעריכו אותו. תוכלו להביע את הערכתכם באמצעות מתן חיזוקים. אם עושים מאמצים והתכווננות למצוא דברים טובים בהתנהגותו של המתבגר, אפשר למצוא את הדברים שבלי לשים לב, לוקחים אותם כמובן מאליו. 

שיתוף המתבגר בהחלטות המשפחתיות יכול לסייע לו לחוש מוערך ושייך. זאת ועוד, הבעת דעה שונה מההורים נחוצה למתבגר על מנת לפתח זהות משלו.

קחו בחשבון כי תקופת גיל ההתבגרות היא אתגר משמעותי הן עבור המתבגר והן עבור הוריו. במאמר הוזכרו דרכים מסוימות שניתן לפעול בהן כהורים למתבגרים על מנת לאפשר תקשורת והתפתחות תקינה בגיל ההתבגרות. 

חשוב לציין שלכל מתבגר ולכל הורה יש אפיונים שונים וצרכים שונים ולכן ניתן לפנות להדרכת הורים או לטיפול פסיכולוגי כדי לקבל את ההכוונה המותאמת באופן אישי לצרכים הייחודיים של ההורה והמתבגר.

דרי'ה