מנעורינו ועד לבגרותנו, כולנו מעוניינים בזוגיות אוהבת וממושכת שתלווה אותנו לאורך שנים רבות, אך לא מעט אנשים מתקשים לשמור עליה לאורך זמן. רבים מאמינים שבחרו בשותף לא מתאים לחיים, מסיימים את מערכת היחסים שעלתה על שרטון וממשיכים הלאה, אולם בחלק מהמקרים מדובר בהנחה שגויה מצדם. בעקבות המון מחקרים ותצפיות במערכות יחסים שונות, המסקנה שבני זוג רבים מחליטים לסיים את מערכת היחסים שלהם בעיתוי הלא נכון ורגע לפני השיא האמיתי שלה גדלה ומתעצמת.
ניתן לחלק כל מערכת היחסים ל-5 שלבים, כאשר השלב ה-4 הוא זה שמוביל לאהבה ממושכת. למרבה הצער, רוב האנשים מגיעים עד לשלב ה-3 בלבד, והנה לפניכם התיאוריה שלי בנוגע ל-5 שלבי הזוגיות, ועל הסיבה לעצירה של לא מעט זוגות בשלב המכריע ביותר.
שלב ראשון: התאהבות
ההתאהבות היא השלב הראשוני המופלא של כל מערכת יחסים חדשה וטרייה, שבו אנו מרגישים נהדר עקב הצפה של הורמונים כמו דופמין, אוקסיטוצין, סרוטונין, טסטוסטרון ואסטרוגן. בשלב הזה אנחנו משליכים את כל החלומות והתקוות שלנו על בני הזוג החדשים, ומדמיינים שיש להם את היכולת להגשים את הרצונות שלנו ולספק הבטחות שלא הצלחנו לקבל במערכות יחסים קודמות. במצב כזה טבעי שנניח שהרגשות הללו לא יעזבו אותנו לעולם, והמחשבה על מכשול עתידי שצפוי להגיע לא מטרידה אותנו.
שלב שני: בניית זוגיות יציבה
בשלב השני האהבה מעמיקה, אנחנו מתחתנים ומביאים ילדים לעולם. זה השלב בו בני הזוג כבר לא חשים התאהבות סוערת כמו בעבר, וזו מתחלפת בתחושות כמו ביטחון, סיפוק, קרבה והערכה. זוגות שהגיעו לרמה של ניהול משק בית משותף במשך מספר שנים והנאה מגידול ילדים זה לצד זה, עלולים להניח שהם עברו את המכשולים הגדולים ביותר של מערכות יחסים וכעת צפויות להם שנים של הנאה ונחת. אכן זה טבעי ומובן שהם לא יחשדו בכך שהם נמצאים רק בתחילת הדרך.
שלב שלישי: התפכחות
זהו השלב בו מערכות יחסים רבות כל כך מתמוטטות ומסתיימות. אצל חלק מהאנשים מדובר בתהליך ארוך ואיטי שמורכב משינויים קטנים, ואילו אחרים חשים שמדובר בתהליך קצר שדומה להורדת מתג. אחד מבני הזוג ולעתים שניהם, מתחילים להיות מוטרדים מבעיות קטנות, חשים פחות אהובים, מרגישים לכודים ורוצים לברוח. חלק מהאנשים נעשים עצבניים וכעוסים, בעוד שאחרים נפגעים לעתים קרובות יותר ומסתגרים בתוך עצמם. זהו השלב בו אנשים מעדיפים לשהות בעבודה או חשים חוסר סיפוק בקשר.

השאלה שזוגות רבים שאלו אותי הייתה "לאן נעלם בן הזוג שהתאהבתי בו?" ובכן שמה שקורה זה שרבים מבחינים לפתע בכך שבני הזוג שלהם מצויים במשבר ואינם מתנהגים כבעבר, מה שגורם להם לכעוס אל מול ההבדל בין בני הזוג המושלמים שהם קיוו שיהיו להם לבין אלה שנמצאים איתם בפועל. היכולת להרשים, לשקר ולייפות את המציאות כבר לא קיימת אצל בני זוג שנמצאים יחד שנים רבות ומגדלים ילדים במשותף, כך שזהו השלב בו אנשים רבים קמים ועוזבים במקום לשאול האם אכפת להם מספיק מהאדם שמולם כדי לעזור לו להתגבר על רגעי המשבר שפוקדים את חייו, והאם הם מאמינים שאותו אדם יעזור להם בתמורה. זהו השלב בו רבים בוחרים לעמוד בשני צדי המתרס במקום לעבוד יחד כדי להמשיך ולהתקדם אל עבר מטרה משותפת.


שלב רביעי: הכרה והתמודדות עם טראומות עבר
צריך להדגיש שהמתנה הגדולה שמקבלים אנשים שמצליחים לעבור את השלב השלישי היא לא קבלה והכלה של המשברים שפוקדים לפתע אותם ואת בני הזוג שלהם, אלא ההבנה שקשורה למקור שלהם. כולנו מתמודדים עם לא מעט בעיות במסגרת המשפחתית שלנו מרגע היוולדנו, ופעמים רבות הן עלולות להשפיע עלינו דווקא בשלב השלישי בזוגיות שלנו, כשאנחנו מבינים שהגיע הזמן להתמודד עם המציאות גם ברגעים הפחות נעימים שלה. ממצאי מחקר הנוגע לחוויות ילדות שליליות מעידים באופן חד משמעי כי טראומות ילדות יכולות להשפיע על הבריאות הנפשית ואפילו הפיזית שלנו בשנות ה-40 וה-50 לחיינו, כך שאלה צצות בשיאן בשלב השלישי במערכות היחסים. תהליך ההחלמה מהן יכול להתחיל בשלב הרביעי, עבור אלה הבוחרים להגיע אליו ולא לעזוב. רק בני זוג שלומדים להיות בעלי ברית ולעזור האחד לשני, יכולים לדבר על התנהגויות פוגעניות ולקבל זה את זה. הקבלה, היא מה שעוזר להם לחזור ולראות זה את זה כפי שראו בעבר, כשרק התאהבו.
שלב חמישי: הפניית הרגשות כלפי חוץ
השלב העמוק ביותר של הזוגיות, הוא השלב שמעטים בלבד מגיעים אליו. מדובר באנשים שמצליחים להתגבר על חילוקי הדעות שלהם ולעבוד בצורה משותפת לאורך השנים כדי לשפר האחד את השני ולהתמודד עם הקשיים האישיים והזוגיים שלהם. האנשים שמגיעים לשלב החמישי יכולים לא רק ליהנות מהיחסים ביניהם, אלא גם להפנות את הרגשות שלהם כלפי חוץ ולהפוך להורים טובים יותר לילדיהם, עובדים טובים יותר במשרד ואנשים מצליחים ומאושרים יותר באופן כללי.
לסיכום
אין ספק שקיימים מכשולים רבים הניצבים בדרכם של בני זוג לאורך השנים, אך על פי גישה זו, רבים עוצרים ומפרקים את מערכת היחסים בשלב מוקדם מדי, לפני שעשו את המאמץ לעבוד יחד במטרה לשפר ולחזק זה את זה. בשעה שלא מעט אנשים מניחים כי בשלב השלישי הם הגיעו אל השיא של הזוגיות שלהם, השיא האמיתי נמצא עוד הרבה לפניהם. לפיכך, אני מציעה לזוגות שאכן רוצים להישאר יחד להמשיך ולהיאבק זה לצד זה, במקום להתחיל להילחם זה בזה; לדבר, לשאול שאלות, להתעניין ולהכיר טוב יותר את עברם. זוהי הדרך היחידה להגיע אל השלב החמישי ולזכות במערכת יחסים מתמשכת ואוהבת.